Name:
Location: Espoo, Finland

Saturday, February 05, 2005

Laihdutusvinkkejä

Rasvan aiheuttaman ylipainon laihdutusneuvoja on pilvin pimein. Tässä omia vinkkejäni, jotka ovat jopa toimineet joidenkin potilaideni kohdalla.
Painondeksihän (BMI) lasketaan siten, että paino jaetaan pituudella kaksi kertaa. Tällöin pituus ilmaistaan metreinä.
Jos painoindeksi on välillä 28-30 kg/m2 on kyseessä selvä ylipaino.
1. Painonhallinnan kannalta ratkaisutaistelu käydään kaupassa ostoskärryn ja hyllyn välisellä alueella. Jos ostoskärryyn tulee pullaa, keksejä, makeisia, suklaata, virvoitusjuomia, makkaraa, on peli pelattu. Kaikki ruoka, joka tulee kannetuksi kotiin, tulee syödyksi. Siksi ryhdistäydy, kun menet ruokaostoksille.
2. Jos aikaisemmalla dieetilläsi ei ole tullut tuloksia, kehoitan jättämään pois perunat sekä pastan ateriasta. Vähärasvaisen pihvin tai kalan voi vallan hyvin syödä ilman perunoita. Vaihtoehdoksi perunalle sopivat pakastetut vihannekset, joita on runsaat valikoimat. Ne voi kuumentaa pannussa esimerkiksi rypsiöljyssä. Vihannesten syönti ei ketää lihoita. Vähärasvaista lihaa voi syödä pari kertaa viikossa ja kalaa ( ilman voita) voi ottaa ilman rajoituksia.
Suomessa on saatavilla korkealaatuista, riistanmakuista poronlihaa. Suosittelenkin laihduttajille vähärasvaisen poronlihan käyttöä. Poronlihan ravintoarvo on hyvä.
3. Vaalea leipää ei saisi ottaa ollenkaan ja tumman leivänkin kanssa pitäisi olla pidättyväinen. Leivän ongelma on siinä, että se on niin helposti saatavilla ja helposti tulee tavaksi mutustella leipää, vaikka ei olisi nälkäkään.
4. Liikunnalla on suuri merkitys. Vältä lyhyillä matkoilla henkilöauton käyttöä, jos mahdollista. Perusterve, nuori tai keski-ikäinen saa rajulla liikunnalla nopeasti painon laskua aikaan mutta liikunnan suosituksissa on suuret yksilölliset erot. Esimerkiksi terve (ei sydänvikainen) henkilö takuulla laihtuu, jos polkee 250 km polkupyörällä 2-3 päivässä. Samoin 50 km:n rinkan kanto on takuuvarma keino kilojen laskulle.
Tavalliselle henkilölle tiukka dieetti yhdistettynä kohtuulliseen liikuntaan, saa aikaan painon laskua. Pelkkä liikunta ilman dieettiä ei riitä.
Toivoisin, että jokin lukija (lukijat) innostuisi lähettämään kommenteja näistä asioista. Tekstiä voi lähettää painamalla allaolevaa kirjekuoren kuvaa.

5 Comments:

Blogger Marimba said...

Täytyypä soveltaa kolmea ensimmäistä. Paino putosi mukavasti reilun kymmenen kiloa pelkästään ruoka-annoksia pienentämällä ja liikuntaa lisäämällä, mutta nyt on ollut pitkä suvantovaihe. Vielä olisi kymmenen kiloa matkaa tavoitteeseen (että munat näkyy suihkussa).

1:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Itse olen kärsinyt paino-ongelmista melkein koko elämäni ja olen ERITTÄIN ylipainoinen ja eilen itse ajattelikin, etten koskaan ole edes yrittänyt itse laihduttaa paljolti, vaikka halua on, mutta jokin ainakin estää minua oikein kunnolla ryhtymästä - en tiedä. voi olla että tarvitsisin kunnon selkeät ohjeet, vaikkapa itse kyllä tiedän mitä syödä ja mitä tehdä, jotta laihtuisin, sillä työskentelen terveydenhuoltoalalla, mutta noh. Olen nuori ja ylipainoni takia, jopa kuukautisetkin ovat jääneet pois - tai no ajoittain kuukautiset tulee normaalisti, mutta epäsäännölliset kuitenkin. Ja haluaisin saada kyllä lapsia, mutta jotenkin vaan - en tiiä. Ja varmaan myöskin se, etten ole kovinkaan kärsivällinen, jos tuloksia ei tule, luovutan? Pahin asia oli se, kun aloin pyöräilemään - ja kuukaudessa paino vain nousi. Mikä on hyvin kurjaa ja söin kyllä terveellisemmin silloin myös. en kyllä tajua. :\ Mikä neuvoksi? Luulen, että kaikki tietävät mitä sinun kuuluu tehdä, jotta laihtuisi...

11:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Suosittelen tota Proactolia. Se sitoo n. 30% ruoasta tulevaa rasvaa, joten se ei pääse elimistöösi. Vähentää myös ruokahalua, joten ei tule syötyä itseään niin ähkyksi jne. Tähän mennessä tippunut 12kg melkeenpä pelkästään Proactolilla.

Täältä pääsee tilaamaan: http://tinyurl.com/ofhg3l

4:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Miten se paino indeksi lasketaan?

11:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ihan hyviä vinkkejä, lisää löytyy mm: laihdutusvinkkejä <- tuolta. oikein loistavat 20 vinkkiä.

10:42 PM  

Post a Comment

<< Home

Technorati search results for nettipäiväkirja http://pekkajnykanen.blogspot.com 2004-11-27T14:54:19+00:00 780965 60 Locations of visitors to this page