Name:
Location: Espoo, Finland

Thursday, December 16, 2004

Lääkkeiden markkinoinnista

Kun keskustellaan uusien lääkkeiden markkinoinnista, olisi hyvä muistaa mikä on potilaan etu, joka on:
1. Uusia tehokkaita lääkkeitä kehitetään vaikeisiin sairauksiin.
2. Uudet tehokkaat lääkkeet levitetään tehokkaasti ( markkinointi) potilaiden käyttöön.
3. Lääkäreitä informoidaan tehokkaasti uusista teholääkkeistä ( markkinointi).
4. Lääkärin osallistuminen esim. oman alansa koulutustilaisuuteen ( vaikka sitä lääkeyhtiö tukisi) palvelee potilaan hoitoprosessia.
Entisessä Neuvostoliitossa testattiin lääkkeiden tuotantoa valtion kontrollin alla. Montako preparaattia on myynnissä; ei yhtään. Annetaan vaan markkinatalouden tuottaa uusia lääkeaineita. Parempi niin kuin varojen käyttäminen esim. sotateollisuuteen.
Vioxxin ( rofekoksibi) osalta kritiikki pitää paikkansa. Myyntilupaa antaessaan FDA:lla oli tiedossa sydäninfarktien lisääntyminen. Miksi lupa myönnettiin? Tieto pääsi julkisuuteen, kun eräs virkamies vuoti tiedon Washington Postille.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Technorati search results for nettipäiväkirja http://pekkajnykanen.blogspot.com 2004-11-27T14:54:19+00:00 780965 60 Locations of visitors to this page